>> دکترمهدی دوایی در متوسطه2

آقای دکتر مهدی دوایی – ارتباط موثر والدین و فرزندان

جلسه اولیا پایان سال تحصیلی

پس از گزارش سالانه، خانم انسیه امین –مدیر متوسطه دوره دوم- سخنران این جلسه آقای دکتر مهدی دوایی را دعوت کردند که صحبت‌های خود را با عنوان ارتباط مؤثر والدین و فرزندان بیان کنند. او بحث خود را با هویت موفق شروع کرد. کسی که هویت موفق دارد، می‌گوید: من اسمم حسین است. من خوشحال و سرحال هستم که چنین اسمی دارم و چقدر از داشتن چنین پدری با این اسم و فامیل و شهری که در آن به دنیا آمده‌ام احساس شادمانی دارم و به‌خود می­ بالم. مثلا یک دانش‌آموز روشنگری باید از این‌که دانش‌آموز روشنگر است، احساس خوشحالی داشته باشد؛ این یک هویت موفق است. ما باید به دنبال فرزندانی با هویت موفق باشیم، نه هویت شکست‌خورده­ ای که از داشته­ هایش ناراحت است. هویت موفق یعنی عشق، یعنی من چقدر فرزندم را دوست دارم، چقدر همسرم را دوست دارم. من خیلی همسر و فرزندانم را دوست دارم. حواسمان باشد این نیست که ما به خانه بیاییم و بگوییم سلام من همۀ شما را دوست دارم. گفتار فقط سه درصدعاطفه را منتقل می‌کند و نود‌وهفت درصد ارتباط عاطفی از راهی غیر از کلام است. پنجاه‌و پنج درصد از انتقال پیام­ های عاطفی مؤثر توسط حرکات دست و صورت است و سی‌وهشت‌ درصد  لحن زیبا و هیجانی مؤثر است.

رفتار و نگاه و کنش رفتاری، دست و صورت و لحن ما است. از در که وارد می‌شویم؛ بگوییم: سلام. یعنی شما برای من مهم هستید. یعنی شما هستید، هویت دارید، من هم هستم؛ هویت من با شما‌است. پدران عزیز! این مردانگی است. بچه‌ها به‌خصوص دختران، از ارتباط عاطفی لذت می­ برند. بچه‌هایمان را با محبت و عاطفه بزرگ کنیم. بچه‌ها وقتی حرف می­ زنند، گوش بدهیم، به آن‌هاتوجه کنیم. لحن و قیافه و توجه، خیلی مهم است. این مسئله امری اکتسابی است و اصلاً ارثی نیست. دلبری را یاد بگیریم. خودمان از دخترانمان و پسرانمان دلبری کنیم. در این زمانه که موبایل و تهاجم فرهنگی جدی است، خودمان مخاطبان خوب و مطمئن برای بچه­ها باشیم تا بتوانیم  هفتاد‌درصد در کاهش اثرات تهاجم فرهنگی مؤثر باشیم. پدر و مادر می‌توانند هفتاد‌درصد مؤثر باشند. حتی به بچه‌هابگوییم: بیا به من بگو در تلگرام چه خبره؟ یا خودمان چند تا لطیفه تلگرامی را با هم بگوییم و بخندیم و گفتگو کنیم. باب گفتگو در خانواده‌ها باید باز شود، نه این‌که هر کدام سر در گوشی کناری بنشیند، این خیلی بد است! بیاییم از همین فرصت موبایل و تلگرام هم برای گفتگو بابی باز کنیم. پس اولین عامل مؤثر در ارتباط مؤثر گفتگوی فعال و صمیمی است...

... دومین عامل اجرای پروژه‌های دسته جمعی افراد در یک خانواده است، یعنی دورهمی... که لااقل نوزده پروژه مشترک در ماه باید وجود داشته باشد. این نوزده پروژه حداقل است و بیشتر باید باشد، مثل دور هم غذا خوردن، صبر کردن تا همه بیایند. خودِ صبر کردن، آموزش می‌خواهد که بچه‌ها در خانه باید یاد بگیرند، صبر کنند تا در آینده در زندگی مشترک مشکل پیدا نکنند. مغلوب بچه‌ها نشویم، کمک کنیم تا دورهمی و فرصت با هم بودن زیاد پیدا کنیم. این بد است که هر کسی آمد غذایش را گرم کند و بخورد و برود بخوابد. مثلاً پدر می‌گوید امروز عصر همه با هم بیرون برویم. و حداقل نوزده فرصت برای اجرای پروژه‌های دوبه‌دو هم در خانواده اثر بسیار خوبی دارد.

پدری می‌گوید: دخترم امروز با هم بیرون می­ رویم، من می­ خواهم با دخترم تنها باشم یا با پسرم تنها باشم. بیرون برویم غذا هم با هم می‌خوریم... این ارتباط بسیار اثربخش و هویت‌بخش است و می­ تواند مؤثر باشد و باید بسیار عاطفی باشد تا آرامش‌بخش باشد.

در یک ارتباط خوب، بچه‌ها حرف ما را گوش می‌کنند. سعی کنیم برنامه ­هایی که بد نیست و بچه‌ها دوست دارند، کنارشان باشیم و در موقع احساس خوبِ بچه‌ها با آن‌ها هم‌دلی کنیم. اگر بتوانیم دل‌نوشته‌ای برای دخترانمان بنویسیم، بنویسیم؛ بچه‌ها این را دوست دارند به‌خصوص دختران. بیاییم خودمان به آن‌ها علاقه نشان دهیم تا سالم ­تر بمانند و دنبال جذب عاطفه نامحرم نباشند. دخترانی که در خانواده محبوبند و مورد محبت هستنند، هویت موفق دارند و در جامعه هرز نمی­روند در مدرسه هم پروژه‌های مشترکی که معلمان برای بچه‌ها تعریف  و اجرا می‌کنند به توفیق معلم کمک می‌کند. هم معلم موفق می‌شود هم شاگرد موفق می­ شود.

حالا... امروز که کارنامه بچه‌ها را می‌گیریم؛ دنبال مقصر نگردیم، در پی فرآیند زندگی به طرف هویت‌بخشی برویم تا دخترانمان موفق و پس از آن خانواده‌های موفق داشته باشیم.

اِلهی انتَ کما اُحب، فَجعَلنی کَما تُحِب

تو آنی که من دوست دارم ، مرا آنی قرار بده که تو دوست داری.

در پایان مشاور های پایه دهم، کارنامه پایان سال دانش‌آموزان را به والدین تقدیم کردند.

 

       
       
      حقوق این سایت متعلق به مجتمع فرهنگی روشنگر است
      تهران - شهرک قدس (غرب) - فاز 6 - بلوار ایوانک (غرب یادگار امام) - خیابان گل افشان جنوبی
      تلفن: 42896000 و 17-88082610 - فاکس: 88082619- ایمیل: info@roshangar.sch.ir