>> کارگاه آموزشی مدرسه کیفی-متوسطه2

کارگاه آموزشی مدرسه کیفی

شنبه 31 تیر96، با این که یک روز تعطیل برای متوسطه 2 بود و از بچه‌ها در مدرسه خبری نبود، ولی از همان سر صبح ساعت 8:00 معلم‌ها و کارکنان متوسطه 2، یکی یکی به مدرسه آمدند. مدت‌ها بود که کتابی در دست داشتند و می‌خواندند و گاهی با هم درباره آن صحبت می‌کردند و یا به سوالاتی که خانم مریم پاک‌نژاد –معاون فرهنگی متوسطه- طرح می‌کرد، پاسخ می‌دادند. حالا مشتاقانه منتظر بودند تا درباره آن‌چه که خوانده بودند، بیشتر بدانند و بشنوند.کتاب مدرسه کیفی نوشته دکتر ویلیام گلسر مبدع «تئوری انتخاب» است.کارگاه این‌روز هم با همین نام یعنی  مدرسه کیفی بود و مدرس آن آقای دکتر  سید علی قاسمی –روان‌شناس و عضو مؤسسه تئوری انتخاب و واقعیت درمانی و مربی رسمی بین المللی مؤسسه ویلیام گلسر- بود.

 تئوری انتخاب برای بهبود فعالیت­ های آموزشی در مدرسه  چه کمکی به ما می‌کند؟  مهم‌ترین مشکل یا مانعی که معلم ها در کلاس ­های درس با آن مواجه هستند، چیست؟ یک دبیر با چه نوع استراتژی وارد کلاس می­شود؟ همه این‌ها برمی‌گردد به این‌که معلم با کدام تئوری به کلاس وارد می‌شود. تک تک رفتارهایی که ما داریم، برخاسته از استراتژی یا راهبردهایی است که داریم. به بچه‌ها آموخته شده که اگر اشتباهی کردی و چیزی را نمی ­دانی سکوت کن. جای اشتباه کجاست؟ اگر در مدرسه اشتباه نکند و خود اشتباهش را متوجه نشود و اصلاح نکند! کجا اشتباه کند؟ می گوییم: تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد... افراد از ترس این­که جواب سوالی را اشتباه بگویند، سکوت می‌کنند.

استراتژی مثل یک جاده است.  استراتژی یعنی یک مسیر کلی و سیاست کلی که بر روش­ های کلی حاکم است. استراتژی یعنی این­ که من از کجا بروم؟ از چه مسیری بروم؟ همه این‌ها با تئوری زیر بنایی فرد پیدا می‌شود. هر معلمی چه خود بداند و چه نداند، با یک تئوری کلاس را شروع می‌کند. مثلاً معلم سر کلاس با سوال، با مثال، با توضیح  و یا با بازی شروع می‌کند... حتی طرز نگاه معلم به بچه‌ها مبتنی بر یک تئوری است. تا زمانی که تئوری زیر بنایی ذهن تغییر نکند با استراتژی و راهبردی که به کار می ­بریم رفتارها تغییر نمی­ کند. بر اساس تئوری انتخاب، رابطه بین معلم و دانش‌آموز اساس کار است. سه گزینه قاطعانه ، منصفانه و دوستانه در قانونِ رابطه، وجود دارد. قاطعیت یعنی قانون و نظم و قاعده به‌علاوه اجرای محبت آمیز. قانونی که منصفانه نباشد تبدیل به دیکتاتوری می‌شود.

تئوری انتخاب، به دو سوال پاسخ می‌دهد:

1- آدم­ ها - دانش­ آموزان و معلم ها- چه رفتاری می­ کنند؟

2- دانش ­آموزان یا معلم ها چگونه تصمیم می­ گیرند؟ آن‌ها در یک موقعیت خاص چه رفتار خاصی انجام می‌دهند؟

تئوری انتخاب به دنبال چرا و علت است. جواب را نیز به ما می‌دهد ولی می‌گوید اول باید این مفاهیم را بدانید و این­ که انسان چه نیازهایی دارد و این­ ها را بشناسید و مفاهیمی از قبیل نیازهای بنیادین، دنیای مطلوب، دنیای اداراکی و رفتار کلی را بدانید. باید وارد دنیای مطلوب دانش‌آموزان شد تا بتوان موفق گردید. دنیای مطلوب  شاه‌راه ارضای نیازهای آدم‌ها در ارتباط است.

هر رفتار دانش آموز، علتی دارد که باید آن را دریافت؛ دانش آموز نیازهایی داردکه آن‌ را به‌صورت یک سری رفتار بروز می­ دهد.باید در روابطمان به دنیای مطلوب دیگران توجه کنیم.

ویلیام گلسر می­گوید؛ تأدیب یا مدرسه ­ای کردن بچه‌ها (schooling) منجر میشود به:

1- وادارسازی بچه‌ها به کسب دانش یا حفظ کردن اطلاعاتی که اغلب در دنیای واقعی برای بچه‌ها ارزش و فایده ای عملی ندارد.

2- مجبور ساختن  به کسب دانشی که اگر چه ممکن است در زندگی واقعی ارزشمند باشد، ولی نه به آن اندازه که همه را مجبور کنیم تا آن را یادبگیرند.

کار باید کیفی باشد و کار کیفی به زبان ساده کاری است که هم انجام دهنده و هم کارفرما هر دو از آن لذت می­ برند. بنابراین در کار آموزش و پرورش:

1- زور و اجبار را بردارید چون در کار آموزش زور و اجبار جواب نمی ­دهد.

2- درس ­ها را مسئله محور کنید.

3- اولویت رابطه را به آموزش بدهید و اگر رابطه را حفظ کنید دانش‌آموز خود تمام تلاشش را می­ کند.

به اعتقاد گلسر، تنها راه کار حل مشکلات فعلی مدارس و نظام آموزش و پرورش جایگزین کردن نگرش مبتنی بر روان‌شناسی، کنترل درونی به جای نگرش مبتنی بر زور و اجبار و نیز اولویت بخشیدن به کار کیفی در مدارس است.

در این کارگاه مطالعه،  کتاب های "گفتگوی معلم و فیلسوف" اثر دکتر خسرو باقری از انتشارات مدرسه و «نه تشویق نه تنبیه» از  الفی کوهن از نشر صابرین   توصیه شد.


 
       
       
      حقوق این سایت متعلق به مجتمع فرهنگی روشنگر است
      تهران - شهرک قدس (غرب) - فاز 6 - بلوار ایوانک (غرب یادگار امام) - خیابان گل افشان جنوبی
      تلفن: 42896000 و 17-88082610 - فاکس: 88082619- ایمیل: info@roshangar.sch.ir