چشم انداز و ماموریت


 

چشم انداز و ماموریت:

تبین رویکرد تلفیقی (نگین آفرینش) پیش‌دبستان روشنگر: 

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا  فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا  لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ  ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
به سوی آیین پاک الهی روی‌آور. این فطرت الهی است که خداوند انسان‌ها را برآن آفرینده است. تبدیل وتغییری در آن وجود ندارد. این آیین استوار ومحکم حق است ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.
سوره ی روم آیه ۳۰

فطرت نحوه‌ی خاصی از آفرینش است که حقیقت آدمی، به آن نحو سرشته شده و بینشی شهودی، گرایشی آگاهانه کششی شاهدانه و پرستشی خاضعانه، نسبت به خدای یگانه است.
نقل از آیت الله جوادی آملی 

کودکی ساحتی از زیستن است، نه دوره‌ای از زندگی. نحوه‌ای که می‌تواند با تجربه و بازی به ناب‌ترین و انسانی‌ترین نوع زیستن دسترسی بدهد. 
کودک در سال های اولیه زندگی مانند ماشین یادگیری ، روزانه در تکاپو و تجربه‌‍ورزی برای دستیابی به حرکات، واژگان و معنابخشی‌های جدید است.
هنگام آموختن مهارت‌های جدید شیفتگی در چهره‌ی کودک به خوبی جلوه‌ای از لذت و شور وشوق او می‌باشد.

ما والدین و مربیان باید مهارت زندگی در لحظه را داشته باشیم تا در فراهم آوردن این لحظات موفق عمل کنیم در این صورت است که شاهد شکوفایی استعداد او خواهیم بود.

 هرنمونه از یادگیری لذت بخش به وسعت خودِ در حال توسعه کودک می‌افزاید.
وظیفه محیط‌های یادگیری در دوران کودکی مهیا کردن بستر تجربه‌ورزی می‌باشد، بجای آموزش تجویزی
 و انتقال دانسته‌هایی که میزان کارایی آن‌ها معلوم نیست.
ما معتقدیم کودکان خود خالق فرصت‌های یادگیری شان می‌باشند .هر کودک به روش منحصر به فرد خود در فرایند یادگیری‌اش رشد می‌کند وسرزندگی،
 ارمغان دنیای کودکی‌شان می‌باشد.
در صورتی که
 طراحان تعلیم وتربیت به آگاهی لازم رسیده باشند، در مهیا کردن بستر های یادگیری به عالی‌ترین نحو عمل خواهند کرد .
متاسفانه رابطه ی طبیعی بین رشد، توسعه و شادابی معمولا با گذشت زمان از بین می‌رود، یکی از علت‌های اساسی آن این است که با آغاز مدرسه و تبدیل شدن
 یادگیری به فرایندی تحمیلی نشاط ناشی از یادگیری، رنگ می‌بازد و کودک در غالب‌هایی خاص محدود می‌شود و در دوران نوجوانی به آرام ماندن توصیه شده و به انگیزه‌های درونی برای توسعه فردی توجهی نمی‌شود.

 


در چنین صورتی با وجود رضایت از خود، انرژی روانی را تنها در ازای دریافت پاداش بیرونی سرمایه‌گذاری می‌کنیم وغیر از آن را هدر دادن انرژی می‌دانیم.

برنامه‌ها وفعالیت‌های دوره پیش از دبستان با تاثیری‌پذیری از رویکرد الهی کودک را حمایت می‌کند تا رابطه خود را متناسب با درک وظرفیت این سنین در چهار حوزه ی ارتباط با خود، خدا، جامعه ونظام آفرینش کشف کند.
کودکان در جریانی سیال، پیمانه‌ای وتلفیقی متناسب با دوره ی سیادت هفت سال اول زندگی با توجه به تفاوت‌های فردی وجنسیتی
 قرار می‌گیرند.
در صورتیکه کودکان در این دوران ازامنیت وتوجه لازم برخوردار باشند موتور های یادگیری‌شان بطور خودجوش یکی پس از دیگری روشن وروشن‌تر می‌شود وتوانایی‌های‌شان از بدو تولد تا دوران کودکی به فعلیت می‌رسد
.
در پیش‌دبستان روشنگر معتقدیم کار مربیان زمینه‌سازی جهت بارور شدن رشد وشکوفایی استعدادهای کودک در مسیر ارزش‌های الهی می‌باشد.
در انتخاب روش‌های آموزش تفکر، خلاقیت، کرامت شخصیت و حریت کودک اولویت دارد وانتظار داریم این طراحی‌ها در نهایت منجر به شکل‌گیری هویتی سالم در بندگی خداوند شود.
آنچه مورد انتظار می‌
باشد خودشکوفایی کودک در طی اين زمان است که نه تنها دسترسی لازم به خود ارزیابی را فراهم کند بلکه امکان راهبری کودک برای خلق آینده‌هایی نو را محقق سازد، نه آن آینده‌هایی که طبق خواست و سلیقه‌ی والدین ومعلمان در ذهن کودک کاشته می‌شود.

۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ 
بهشته حدادیان

 

پروژه آفرینش

در قرآن کریم دو دسته آیات آفاقی وانفسی مشاهده مي‌گردد.

آیات آفاقی به آفرینش و عظمت این خلقت و شگفتی‌هایش می‌پردازد تا از این ‌مسیر توجه انسان را به اسما الهی و پروردگاری خداوند جلب نماید. شاید که انسان تعقل کند.

در همین راستا مشاهده گری آیات الهی و دقت در چگونگی طبیعت به جهت آگاهی و شناختی که در نهایت به توحید انسان را راهنمایی کند ضروری است. در آيه 57 سوره غافر خداوند مي‌فرمايد:

 لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ

آفرينش آسمان‌ها و زمين بزرگ‌تر از آفرينش مردم است.

در پروژه آفرینش اين نظام خلقتی که در آیات آفاقی می‌باشد. لحاظ شده است،

  ابتدا آسمان‌ها سپس آب، خاک،گیاه، حیوانات ودر نهایت انسان را موضوع خود قرار مي‌دهد. بر اين اساس فعالیت‌های پروژه آفرینش  با توجه به نیاز و توانایی کودکان در بستری  شوق انگیزهدایت می‌شود.

کودکان با هرکدام از عناصر طبیعت تا حد امکان بدون واسطه در دنیای واقعی مواجهه شده و امکان دستیابی به تجربیات ناب برایشان محقق می‌شود.

شگفتی‌های طبیعت را کشف می‌کنند و هرکشفی منجر به کشف دیگر و شور و نشاط حاصل از فعالیت‌ها نیروبخش حیات کودکی‌شان می‌باشد.

اهداف پروژه آفرینش: 

۱- شناخت کودکان از عناصر طبیعت و دریافت نیاز ما انسان ها به این پدیده‌‍‌ها برای ادامه حیات

۲-توجه به ارتباط پدیده‌های آفرینش با یکدیگر

۳- توجه به ارتباط ونیازکودک و تاثير او در نگهداري هر یک از پدیده ها

۴-  شناخت تنوع هر پدیده در گونه و نوع

۵- در نهایت قرار گرفتن در جایگاه حافظان طبیعت و استفاده صحیح از نعمت‌های خداوند وتوجه به مسئول بودن انسان در حفاظت وبهرمندي از پدیده‌های آفرینش

 

افتخارات

پیش دبستانی روشنگر مفتخر بوده است که توجه سایر مراکز پیش دبستانی را به خود جلب کند و هرساله در برنامه ترویجی با رویکرد تلفیقی‌ای شاهد بازدیدهای پرثمری می‌باشد که نتایج این تعامل با سایر مراکز کودک برای میزبان و مهمانان، فرایندي رو به پيشرفت و توسعه را ايجاد نموده‌است.

ضمن تشکر و قدردانی از مجموعه‌هایی که توفیق بازدیدشان را طی سنوات گذشته داشته ایم شایسته است نام ببریم وهمچنان قدر دان توجه و لطفشان باشيم

مجتمع امام صادق ،

پیش دبستانی‌های علوی،

 نیکان، روزبه، مهرهشتم،

آفرینش، سلاله، حکمت،

و... و همچنین بازدید برخی از همکاران فرهنگی فعال در دوران کودکی از تبریز ،مشهد ،اصفهان ،عسلویه ،نیشابور و...

پروژه تجربه‌گویی پیش‌دبستان روشنگر که به همت موسسه متن در حال انجام می‌باشد امید است بعد از انقلاب اسلامی اولین نسخه‌ی عملی برای استفاده عموم و سازمان‌های فعال در حوزه‌ی کودک باشد

انجمن اولیا ومربیان

فعالیت‌های انجمن هر ساله طبق قوانین آموزش وپرورش پس از رای‌گیری آغاز میشود وپس از تبین چشم‌انداز، ماموریت‌های پیش‌دبستانی برای اولیا  كارگروه‌هايي بنابر نياز شكل مي‌گيرد.

 کمیته‌هاي پژوهشی، فرهنگی، سلامت، توسعه وبرنامه‌ریزی و.... در کنار مدیریت وهمکاران پیش و دبستانی در حمایت وپشتیبانی جهت نیل به اهداف متعالی مجتمع فعالیت می‌کنند.

>