گالری تصاویر

مشخصات

ظرفیت:. مساحت کتابخانه متوسطه اول و دوم 500 متر مربع می باشد که در 5 بخش (مخزن باز، مخزن بسته، مرجع، نشریات، لوح فشرده)به ارائه خدمات می پردازد.

 

موقعیت مکانی: نیم طبقه اول ضلع شمالی

 

تجهیزات


16258 عنوان کتاب فارسی با موضوع های فرهنگی، علمی، مذهبی، روانشناسی، هنری، تاریخ، اجتماعی، سیاسی، تربیتی، درسی و 489 عنوان کتاب به زبان  لاتین، 1115 حلقه لوح فشرده فارسی و 164 عنوان لوح فشرده لاتین، اشتراک مجلات ( نجوم، دانشمند، نقد سینما، مجلات رشد، شوق تغییر، فرهنگ بان ، فصلنامه ترجمان)، انواع بازی فکری در حدود 76 بازی متفاوت و 219 مقاله فارسی به صورت آرشیو الکترونیکی در کتابخانه موجود است.

توضیحات

  کتابخانه روشنگر با چرخه طبیعی نشر مرتبط است و با برگزاری سالانه نمایشگاه کتاب،تازه های نشر را در اختیار دانش آموزان قرار میدهد. این کتابخانه فعالیتهای متنوعی را در جهت پرورش تفکر انتقادی ، گفتگو و مشارکت در دانش آموزان طرح ریزی و اجرا میکند
فعالیت های عادی:
مجموعه سازی
که شامل خرید و آماده سازی منابع است.
تهیه کتاب از طریق سفارش تلفنی، خرید حضوری و خرید نمایشگاهی و موقعیت های تخفیف صورت می گیرد.
انتخاب اولیه منابع به صورت معرفی از طریق دبیران و همکاران (موضوعی و تخصصی)، مراجعه حضوری به ناشران، رصد اینترنتی و رسانه ای، معرفی از طریق دانش آموزان فعال.
مطالعه و بررسی کتب
رمان: مطالعه و بررسی و رده بندی سنی ( متوسطه 1، متوسطه2، فارغ التحصیلان و همکاران)؛
تخصصی: ارجاع به دبیران و همکاران متخصص و دریافت نظر آنها ( شعر و متون، علوم دینی و روانشناسی).
موارد مورد توجه درحین مطالعه و بررسی کتاب:
    متناسب گروه سنی مخاطب باشد؛
    موثر در ایجاد انگیزه ، پرورش قوه تخیل ، الگوبرداری ، حل مساله باشد؛
    بتواند یکی یا بعضی از موارد ذیل را در بربگیرد: کنترل هیجانات، اخلاق گرایی، نظم، سبک زندگی اسلامی-ایرانی، آشنایی با مشاهیرکهن و معاصر ایران و جهان، مهارت های زندگی، خلاقیت، آموزش هنر، علوم پایه، مفاهیم دینی ، آشنایی با سبک های مختلف ادبی، آموزش نویسندگی و یا نقد کتاب برای علاقه مندان؛
    جلوگیری از ترویج خشونت و لودگی؛
    عدم تحریک میل جنسی، عدم لوث کردن روابط پسر و دختر( درکتب فارسی) ، منافی حیا و عفت نباشد؛
    در رابطه با فحش و کلمات بی ادبانه بستگی به نوع و معنا و کاربرد آن کلمه و مکان و زمان داستان دارد که حتما با چند نفر اهل فن و کارشناسان تربیتی مشورت می شود. گاهی فحش و ناسزا، بر کل داستان غالب نیست و نشانی از فرهنگ محاوره ای آن زمان است؛
    تبلیغ فرق و یا عرفان های کاذب نباشد و در مخاطب تاثیرمنفی  نگذارد؛
    اهمیت زندگی خانوادگی ، توانایی حل مسائل؛
    بعداز خواندن کتاب چیزی به او اضافه شود و یا اثر منفی نگذارد.
فهرست نویسی(چکیده نویسی و نمایه سازی) 
 ورود اطلاعات در نرم افزار (پارس آذرخش)تمامی منابع اعم کتاب، مجله، لوح فشرده، بازی فکری.
و در نهایت پیرینت لیبل عطف و بارکد و جلد کردن و فایل کردن.
رف خوانی: سالی یکبار خرداد و تیر ماه بارکدخوانی و انجام رف خوانی توسط نرم افزار
وجین کتب کهنه و قدیمی و خراب (تعویض یا جایگزینی)
تعویض جلدهای کهنه و کثیف
پیگیری بازگشت مدارکی که به مدت طولانی در امانت مانده اند (ماهانه و سالانه)
امانت : منابع به دانش آموزان، مربیان، والدین، فارغ التحصیلان داده می شود.
فعالیت های ترویجی کتاب خوانی در سه سطح همکاران، اولیا، دانش آموزان صورت می گیرد. 
همکاران(کارمندان اداری، دبیران، مهمانداران):
در شورای اول سال تحصیلی دعوت به همکاری می شوند. معمولا طرح درس های مشترکی را با همکاری کتابخانه اجرا می کنند. دروسی مانند ادبیات، انشا، زیست شناسی، فیزیک، دینی، زبان انگلیسی. گاهی اجرا در کتابخانه و گاهی هم در اختیار قرار دادن منابع مورد نیاز بصورت هدفمند؛
تشکیل گروه های آموزشی(دپارتمان ها) در کتابخانه به منظور بررسی منابع متناسب با طرح درس ها؛
اهدای کتاب در شورای اول سال تحصیلی و روز معلم به دبیران؛
تهیه کتب مورد نیاز کارگاه های آموزشی و مسابقات برگزار شده از طرف تامین نیروی انسانی مجتمع؛
معرفی کتاب دو هفته یکبار و نصب مطالب مفید در تابلو مخصوص در دفتر دبیران؛
قرار دادن روزنامه و مجلات رشد در قفسه موجود در دفتر دبیران.
والدین:
    بیان اهداف کتابخانه مدرسه در جلسات آشنایی؛
    اهدای کتب مشخص در ابتدای سال به هر پایه و دادن برنامه مطالعاتی و طرح سوال و تصحیح آنها و اعلام نتایج در پایان سال( پنج زبان عشق نوجوان پایه هفتم، شگفتی دختران پایه هشتم، عشق هرگز کافی نیست پایه نهم)؛
    مشخص کردن یک کتاب واحد در هرسال و طرح سوال از آن برای عموم علاقمندان( مبانی تربیت، پیرامون خطبه فدک، حماسه عاشورایی آیت الله مجبی تهرانی ره)؛
    امکان امانت دادن کتب به اولیای علاقمند؛
    امکان دسترسی به فهرست کتب موجود در کتابخانه و درخواست تمدید و رزرو از طریق وب سایت مدرسه و نرم افزار تحت وب آذرسا.
دانش آموزان:
    برگزاری تور کتابخانه در برنامه بازگشایی مدرسه( معارفه همکاران کتابدار، آشنایی با قوانین و روند اجرایی عضویت و امانت، معرفی بخش های مختلف کتابخانه)؛
    کتابخانه کلاسی به این صورت که  کتبی که کمتر مورد توجه دانش آموزان قرار می گیرند و موضوع هایی که خوب است در دسترس آنها ودبیران  باشد در این کتابخانه قرار گرفته اند. مسئول آن از میان دانش آموزان داوطلب مشخص می شود.
    معرفی کتاب در صبحگاه که یک روز در هفته توسط کتابدار یا یکی از دانش آموزان انجام می شود. 
    قرار دادن میز کتاب با موضوع های متناسب با آن مناسبت( غدیر، فاطمیه، محرم، دفاع مقدس، تسخیر لانه جاسوسی و...). 

 

    تازه های نشر از طریق هشتی، بوم و پنجره.
     مسابقات هفتگی که نمونه سوالات و مطالب مرتبط با آن در تابلو کتابخانه نصب می شود( شعر حفظی که بیشتر مناسبتی یا پند آموز باشد، جدول، سودوکو، معما، طرح ماندالا، ضرب المثل وگنجینه رنگارنگ و...) در جهت حفظ ارتباط با کتابخانه تامین اوقات فراغت و یادگیری و رشد ابعاد مختلف ذهنی و آشنایی با منابع مختلف
    لیگ بازی های فکری
    مسابقات مناسبتی که عبارت است از ارائه چند کتاب با ارائه های متفاوت، بعضی موارد طراحی جلد، طراحی از یک صحنه ماندگار از کتاب، تولید کتاب صوتی، ارائه بخشی از کتاب بصورت دکلمه، طرح سوال، پاسخ به سوال های چند گزینه ای، میز کتاب ، تهیه اینفو گرافی و یا روزنامه دیواری و .... در مناسبت هایی مانند هفته دفاع مقدس، فاطمیه، محرم، ماه مبارک رمضان، نیمه شعبان و...؛


    دعوت از نویسنده به این صورت است که در هفته کتاب و یا هفته دفاع مقدس و یا در فرصت های دیگر از نویسندگانی چون مصطفی رحمان دوست، محسن هجری و... دعوت به عمل آمده و ضمن معرفی آثار آنها و امکان تهیه بعضی کتب شان جلسه آشنایی و نقد و بررسی و گرفتن امضا در کتابخانه تشکیل شده است؛
مهمان هفته که به منظور آشنایی با زنان موفق در رشته ها و مشاغل مختلف؛

    برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب و بازی فکری که هرساله در بازه زمانی هفته دوم و سوم بهمن ماه حدود1200 عنوان کتاب در موضوع های متنوع و حدود 30 عنوان بازی فکری، با شرکت حدود 20 ناشر، نمایشگاه و فروشگاهی با تخفیف 15 درصد به منظور معرفی ناشران و عناوین جدید و قدیم خوش سابقه، تشکیل می شود؛

    فعالیتهای دوره ای شامل 

  •     پاتوق کتاب به صورت هفتگی، نقد و بررسی یک کتاب مشخص توسط دانش آموزان با حضور کتابدار 
  •     مسابقه کتاب بازها که برگرفته از کتاب کتاب بازها در چهار مرحله انجام شد؛

    انتخاب همیاران کتابدار در ابتدای سال تحصیلی؛
    اردوی تشویقی فعالان کتابخوانی در باغ کتاب؛
    تزیین کتابخانه و آماده سازی آن در آخر تابستان با کمک دانش آموزان؛
    تهیه و ارسال پیک الکترونیک کتابخانه دو هفته یک بار در تابستان در کانال های دانش آموزان؛
    همکاری فرهنگی و ترویجی با بعضی ناشران در زمینه اطلاع رسانی مسابقات و نشست ها؛
    مشاوره کتابخوانی توسط کتابدار و یا دبیر انشا.
    نشست حافظ خوانی 

با حضور دبیران ادبیات ، معرفی حافظ و فال حافظ و حافظ خوانی 

کافه کتاب: در هفته کتاب، غرفه های مختلف داشت از جمله نقد کتاب، خواندن دورهمی ، فروش کافه و کیک توسط بچه ها


 

>