دانش آموزان در مدرسه زندگی می کنند: دانش آموزان در دوره کودکی و نوجوانی بخش قابل توجهی از ساعات مفید زندگی خود را در مدرسه و کلاس درس می گذرانند و شیوه زندگی در مدرسه و کلاس درس، تاثیر به سزایی در شکل دادن به زندگی آنان دارد.
مدرسه جامعه ای است که دانش آموزان زندگی اجتماعی را در آن می آموزند و دبیران با توجه به مدت زمانی که با دانش آموزان سر و کار دارند در شکل دادن به زندگی اجتماعی آنان، نقش مهمی را ایفا می کنند.
دانش آموزان به عنوان انسان ظرفیت ها و مسئولیت هایی فراتر از موفقیت تحصیلی دارند. دستیابی به این ظرفیت ها مستلزم آن است که همه اعضای جامعه مدرسه یاد بگیرند به خود، دیگران و دنیای اطراف خود احترام بگذارند.
برقراری امنیت، توازن و تعادل در رابطه معلمین با دانش آموزان، زمینه جلب اعتماد ایشان را فراهم میآورد و در این بستر مناسب می توان امید داشت که ارزش ها انتقال پیدا کند، بذر آموزه های تربیتی رشد و نمو کند و دانش آموزان مربیان خود را به عنوان الگو انتخاب کنند.
پیشرفت تحصیلی در صورتی به رشد دانش آموز کمک می کند که به موازات آن سایر ابعاد شخصیتی نوجوان نیز رشد و توسعه یابد.
دانش آموزان متناسب با تفاوت های فردی خود در یادگیری از سبک های مختلف استفاده می کنند.
متوسطه اول روشنگر قصد دارد نوجوانانی متعادل، پرسشگر، دانشمند، متفکر و توانمند در برقراری ارتباط را تربیت کند که پای بند اصول اخلاقی و مذهبی هستند و به یادگیری و توسعه مهارت های شخصی و تحصیلی خود اهمیت می دهند. (ماموریت)
برنامه درسی متوسطه اول در تلاش است که مهارت های فکری، شخصی، عاطفی و اجتماعی مورد نیاز برای زندگی، یادگیری و کار را در دنیایی با سرعت جهانی توسعه دهد. (چشم انداز)